روستای توریستی هجیج (حجیج) ?

براي استفاده از خدمات بهتر سايت ثبت نام کنيد. با ثبت نام در سايت بي بي سي کورد اخبار به روز را در ايميل خود دريافت کنيد.
براي ورود به چت روم کليک کنيد


?

روستای توریستی هجیج (حجیج)

  • نويسنده:معید
  • تاريخ:جمعه 4 آذر 1390برچسب:,

روستای توریستی هجیج (حجیج)

موقعيت و تاريخچه
روستاي حجيج از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه در استان کرمانشاه، با مختصات جغرافيايي 46 درجه و 20 دقيقه طول شرقي و 35 درجه و 9 دقيقه عرض شمالي، در 34 کيلومتري شهرستان پاوه و 123 کيلومتري کرمانشاه قرار دارد.
روستاي حجيج از شمال غرب و جنوب به کوهستان‏هاي کوه‏سالان و شاهو محدود است و ارتفاع آن از سطح دريا 850 متر است. روستاي حجيج با اقليمي معتدل و کوهستاني، در بهار و تابستان آب و هواي مطبوعي دارد و در پاييز و زمستان سرد است. رودخانة سيروان از نزديکي اين روستا عبور مي‏کند.
اگرچه اسناد معتبري در مورد تاريخ روستاي حجيج در دست نيست، اما وجود امامزاده عبيدالله معروف به کوسه حجيج بيانگر آن است که اين روستا سابقه تاريخي ديرينه‏اي دارد و قدمت آن به بيش از 500 سال مي‏رسد.
مردم روستاي حجيج به زبان کردي و لهجة هورامي سخن مي‏گويند، مسلمان و پيرو مذهب اهل تسنن هستند.
الگوي معيشت و سکونت

کردستان.روستای هجیج

براساس نتايج سرشماري سال 1375، روستاي حجيج 925 نفر جمعيت داشته است که در سال 1385 به 736 نفر کاهش يافته است.
درآمد مردم اين روستا غالباً از فعاليت‏هاي باغداري و دامداري تأمين مي‏شود. گروهي نيز به مشاغل خدماتي و توليد صنايع دستي مي‏پردازند. ميوه‏هايي مانند گردو، انار و انگور در زمرة مهم‏ترين محصولات سردرختي اين روستا به شمار مي‏آيند. پرورش درختان «ون» يکي از مهم‏ترين منابع درآمد مردم اين روستا است. مراتع سرسبز و حاصلخيز به ويژه در اطراف رودخانة سيروان، باعث رونق دامداري در اين روستا شده است. کشک، شير، دوغ، روغن حيواني و کره از مهم‏ترين فرآورده‏هاي لبني اين روستا مي‏باشد. نگهداري و پرورش انواع طيور در اين روستا رواج دارد. توليد انواع صنايع دستي مانند گليم، جاجيم، گيوه، دستمال و سبد نيز در ميان مردم روستا به ويژه زنان مرسوم است.
روستاي کوهستاني حجيج بافت مسکوني متمرکزي دارد. بيشتر خانه‏هاي اين روستا در دو طبقه بنا شده‏اند و فاقد حياط مي‏باشند. خانه‏هاي روستاييان از شرايط اقليمي و طبيعي محدوده روستا و نوع فعاليت و معيشت مردم متأثر گرديده و شکل گرفته است. بيشتر خانه‏هاي اين روستا به صورت پلکاني ساخته شده‏اند، به طوري که بام يک خانه حياط خانه ديگر است. جهت‏گيري ساختمان‏ها به سوي جنوب است تا از نور خورشيد بيشترين بهره‏برداري به عمل آيد. به دليل سرماي سخت زمستان، ديوار خانه‏هاي قديمي روستا ضخيم، با در و پنجره‏هايي کوچک است. سقف اين خانه‏ها که با تيرهاي چوبي پوشيده و با کاهگل اندود شده‏اند، مسطح مي‏باشد.
عمده مصالح به کار رفته در بناي خانه‏هاي مسکوني قديمي روستا، سنگ، چوب و ملاتِ گل است. در ساخت خانه‏هاي جديد و مرمت بناها، مصالح مقاوم آجر، سيمان، گچ و آهن مورد استفاده قرار مي‏گيرد.
جاذبه‏هاي گردشگري

روستای هجیج - کردستان

حجيج يکي از روستاهاي بسيار زيباي استان کرمانشاه با معماري ويژه است که مناظر طبيعي و چشم‏اندازهاي منحصر به فردي دارد. خانه‏هاي سنگي و پلکاني، کوه‏هاي بلند و دره‏هاي عميق اطراف روستا نيز با مناظر حيرت‏آوري توجه هر بيننده‏اي را به سوي خود جلب مي‏کند.
حواشي رودخانة پرآب و تماشايي سيروان که از نزديکي روستا عبور مي‏کند به ويژه در بهار و تابستان با سرسبزي، طراوت و زيبايي‏هاي کم‏نظير، يکي از تفرجگاه‏هاي زيباي روستاي حجيج محسوب مي‏شود. درختان بلند پيرامون روستا همراه با گياهان خودرو و گل‏هاي رنگارنگ دامنه‏ها، به خصوص در بهار و تابستان چشم‏اندازهاي طبيعي بسيار زيبايي را پديد مي‏آورند.
ارتفاعات شاهو که بخشي از رشته کوه‏هاي زاگرس به شمار مي‏رود، طبيعت زيبا و بکري دارد که همراه با مراتع و چراگاه‏هاي سرسبز از جمله پياز دول ميشا و گاول و نيز انواع گونه‏هاي گياهي به ويژه گياهان دارويي همانند گل گاوزبان، ختمي، گون و شنگ، در زمره زيباترين نواحي استان کرمانشاه به شمار مي‏آيد. تنوع جانوري اين ارتفاعات نيز از جمله خرس، شغال، گرگ و روباه جالب توجه است.
در دامنة ارتفاعات شاهو چشمه‏هاي فراواني وجود دارد که بخش اعظم آب زراعي و آشاميدني شهرها و روستاهاي پيرامون خود را تأمين مي‏کنند. جاذبه‏هاي ورزش‏هاي زمستاني اين ارتفاعات براي طبيعت‏دوستان بسيار دلپذير است.
آبشار زباي بل، که در نزديکي روستاي حجيج قرار دارد، از جمله آبشارهايي است که آب آن خواص درماني دارد. آب سالم و معدني اين آبشار در بسته‏هاي متنوع نوشابه‏اي به کشورهاي همسايه صادر مي‏شود.
کنار رودخانة سيروان، امامزاده‏اي به نام کوسه حجيج وجود دارد که بناي آن به صورت چهار طاقي آجري احداث شده است. بنا به گفته برخي از مطلعين محلي نام اين امامزاده عبيداله و از نوادگان امام موسي کاظم (ع) است. برادر وي نيز در روستاي اسپيرس، در پاوه مدفون است.
از ديگر آثار ارزشمند روستاي حجيج بناهاي خانقاه، چله خانه و عبادتگاه کوسه است. اين بنا از سنگ است و داخل آن با گل اندود شده است. در داخل اين عبادتگاه ستون‏هاي چوبي نيز وجود دارد.
خانقاه دراويش قادريه از ديگر بناهاي ديدني روستاي حجيج است که در آن به ذکر و سماع مي‏پردازند.
يکي از مهم‏ترين مراسمي که در اين روستا برگزار مي‏شود مراسم ذکر و سماع دراويش طريقت قادريه مي‏باشد. آنان در ايامي خاص به ذکر و سماع پرداخته و در مراسمي که با دف و هوره برگزار مي‏شود، با حالت گريه و استغاثه به خلسه فرو مي‏روند و از مريد و مرشد خود مدد مي‏جويند. اين مراسم با نواها و رقص‏هاي عرفاني همراه است.
موسيقي مورد علاقه مردم روستاي حجيج شنيدن نواي سوزناک شمشال است. اين ساز يکي از انواع سازهاي بادي است و شبيه ني مي‏باشد که همراه با آوازهاي سوزناک و گيرا نواخته مي‏شود. در مراسم مختلف به خصوص در سوگواري‏ها و مراسم حماسي نيز از اين ساز استفاده مي‏شود.
پوشاک مردمان روستاي حجيج محلي است. پوشش مردان اين روستا عبارت است از کلاه، قبا (نوعي پوشش بلند)، شلوار کردي، سره (نوعي قباي کوتاه) و گيوه.
پوشاک زنان نيز متشکل از سربند، زيرپوش، کُلَنجه (نوعي پوشش با تزيينات مختلف)، پيراهن، قبا (نوعي لباس آستين‏دار) و جافي (نوعي شلوار) مي‏باشد.
از مهم‏ترين توليدات صنايع دستي اين روستا مي‏توان به گليم‏بافي، جاجيم‏بافي، سبدبفاي، دستمال بافي و گيوه‏بافي اشاره کرد.
از غذاهايي که در ميان مردم روستاي حجيج شهرت دارد مي‏توان به کوفته حجيجانه (که ترکيبي از برنج و گوشت چرخ کرده است)، خورشت قسقوان (که خورشتي مانند خورشت قيمه همراه با پسته کوهي است) و ترخينه (مخلوطي از بلغور گندم و دوغ ترش) اشاره کرد. اين غذاها معمولاً در زمستان طبخ و مصرف مي‏شود.
سوغات روستاي حجيج شامل گردو، انار، گيوه و انواع سبد مي‏باشد.
دسترسي: روستاي حجيج از طريق شهرهاي پاوه، مريوان، سروآباد، نوسود و سنندج قابل دسترسي است و تمام جاده‏هاي منتهي به اين روستا، از شهرهاي مذکور آسفالت و مناسب است.

 

 
 
 
روستای هجیج - کردستان
 

نظرات:
?
?

اخرين مطالب *ـــــــــــــ*ـــــــــــــ* ئاخه رين نويسه کان