درباره روستای شمشیر ?

براي استفاده از خدمات بهتر سايت ثبت نام کنيد. با ثبت نام در سايت بي بي سي کورد اخبار به روز را در ايميل خود دريافت کنيد.
براي ورود به چت روم کليک کنيد


?

درباره روستای شمشیر

  • نويسنده:معید
  • تاريخ:پنج شنبه 12 آبان 1390برچسب:,

روستاي کوهستاني شمشير از توابع بخش مرکزي شهرستان پاوه در استان کرمانشاه، با مختصات جغرافيايي 46 درجه و 25 دقيقه طول شرقي و 34 درجه و 59 دقيقه عرض شمالي، در 10 کيلومتري شهر پاوه و 150 کيلومتري کرمانشاه قرار دارد.اين روستا از شمال و شمال غرب به کوه سربرده، از غرب و جنوب غربي به کوه سرپاسارد، و از شرق به کوه قاقران محدود مي‏شود.

روستای شمشیر



ارتفاع روستاي شمشير از سطح دریا 1780متر است و اقليمي معتدل و خشک دارد. آب و هواي شمشير در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در فصل زمستان سرد و خشک است. رودخانه چم شارا در جنوب اين روستا جريان دارد.روستاي شمشير قدمتي طولاني دارد و گويا، نام قبلي آن شش مير به معناي شش امير و خان بوده است.مردم روستاي شمشير به زبان کردي و با لهجه هورامی سخن مي‏گويند. مسلمان و پيرو مذهب تسنن هستند.

براساس نتايج سرشماري سال 1375، روستاي شمشير 1989 نفر جمعيت داشته است که در سال 1385 به 3000 نفر افزايش يافته است. درآمد اکثر مردم روستا از فعاليت‏هاي زراعي، باغداري و دامداري تأمين مي‏شود. تعدادي از ساکنين روستا در بخش خدمات و توليد صنايع دستي فعاليت دارند. عمده محصولات زراعي روستاي شمشير شامل گندم، جو، شبدر، گوجه‏فرنگي، خيار و باميه است و گردو، آلوچه، توت و هلو نيز از محصولات باغي و سردرختي آن است.

از مهم‏ترين محصولات دامي روستاي شمشير مي‏توان از فرآورده‏هاي لبني مانند ماست، پنير و کشک نام برد. جاجيم‏بافي، موج‏بافي، گيوه‏بافي و توپدوزي از صنايع دستي رايج اين روستاست.
شمشير، روستايي کوهپايه‏اي با بافت مسکوني متمرکز است که اکثر خانه‏هاي آن در يک طبقه و با سقف‏هاي مسطح و به صورت پلکاني ساخته شده‏اند، به طوري که سقف يک خانه حياط خانه ديگري است.اين نوع معماري که از شرايط توپوگراف محدوده کوهستاني متأثر است، در بيشتر نواحي کوهستاني کردستان و گيلان متداول مي‏باشد. فضاهاي ايجاد شده در خانه‏هاي روستاييان مشتمل بر ايوان، اتاق‏ها، مطبخ، تنورخانه، سرويس بهداشتي، انبار و طويله مي‏باشد. به دليل بهره‏گيري از نور و انرژي خورشيد، جهت عمومي خانه‏ها رو به جنوب است.مصالح به کار رفته در اکثر خانه‏هاي روستا شامل سنگ، گل، آجر، گچ و چوب است، برخي خانه‏هاي جديد با مصالح آهن، سيمان، گچ، آجر و سنگ ساخته مي‏شوند.

در روستاي کوهستاني شمشير جاذبه‏هاي طبيعي متنوعي وجود دارد که هر يک ويژگي‏هاي جالب توجهي دارند: رودخانه پرآب گلال که در جنوب روستاي شمشير جريان دارد، از ارتفاعات شاهو سرچشمه مي‏‏گيرد و پس از عبور از جنوب روستا، در دوآب به رودخانه سيروان مي‏پيوندد. حواشي اين رودخانه با درختان بلند و گياهان مرتعي پوشيده شده و از تفرجگاه‏هاي زيباي روستا به شمار مي‏آيد.
ارتفاعات شاهو در مجاورت روستا قرار دارد. اين ارتفاعات از جنوب شرقي روانسر آغاز و به صورت ديواره‏اي به هم پيوسته تا مرز ايران و عراق ادامه مي‏يابد. اين ارتفاعات که مرز طبيعي ميان استان کردستان و کرمانشاه است، مناظر طبيعي بسيار زيبا و بديع دارد.
در اطراف و داخل روستا باغ‏هاي انبوه و گسترده‏اي وجود دارد که چشم‏انداز آن‏ها به خصوص در بهار و تابستان بسيار زيبا و دلنواز است. اين باغ‏هاي سرسبز و زيبا همراه با چشمه‏ساران فراوان، فضاهاي بسيار دلپذيري براي گذران اوقات فراغت گردشگران فراهم نموده‏اند.در سه کيلومتري روستاي شمشير تفرجگاه جنگلي چم شارا واقع شده است، که يکي از زيباترين پارک‏هاي جنگلي منطقه به شمار مي‏آيد. اين جنگل زيبا واجد جاذبه‏هاي فراوان و ارزشمند گردشگري و طبيعت‏گردي است. منطقه جنگلي درک در 4 کيلومتري روستا واقع شده که درختان انبوه بلوط و بادام‏کوهي و چشمه‏سارهاي زيبا از ويژگي‏هاي اين تفرجگاه جنگلي است.
باغ خداويس در داخل روستا، با برخورداري از فضاي مناسب و درختان متنوع ميوه و نيز تفرجگاه مروين در 3 کيلومتري روستا، از ديگر جاذبه‏هاي طبيعي روستاي شمشير به شمار مي‏رود.

غار قوري قلعه که در دامنه کوه «شاهو» قرار گرفته است، از جاذبه‏هاي مهم روستا به شمار مي‏آيد. اين غار بزرگترين غار آبي آسيا است که تاکنون 3140 متر از آن شناسايي شده است. از ويژگي‏هاي طبيعي اين غار، وجود چشمه‏هاي متعدد، قنديل‏هاي کريستالي، ستون‏هاي مورب گچي، حوضچه‏هاي آب، استالاگميت و استالاکتيت‏هاي بسيار زيبا و تماشايي است.

جنگل‏هاي متراکم اراضي پيرامون غار، با درختان بلوط، انجير، آلبالوي کوهي، بادام وحشي پوشيده شده است.همچنين گونه‏هاي جانوري متنوع مانند گرگ، روباه، خوک، خرگوش، کل و بز از جاذبه‏هاي منحصر به فرد اطراف روستا به شمار مي‏آيند. اين غار فوق‏العاده زيبا و شگفت‏انگيز براي آموزش، تفريح و تفرج و علاقمندان به غارنوردي بسيار مناسب و تماشايي است.
انواع گياهان خودروي کنگر، آويشن، شيرين‏بيان، گل گاوزبان، ريواس و گون در طبيعت بکر و زيباي اين روستا مي‏رويند که خواص دارويي و درماني دارند.
مردم اين روستا در اعياد بزرگ مذهبي مانند عيد فطر و عيد قربان پس از اداي نماز به طور جمعي به ديدار اقوام و آشنايان مي‏روند. در ميلاد حضرت محمد (ص) با برگزاري مراسم جشن و سرور به مولودي‏خواني و دف‏زني مي‏پردازند. ذکر و نيايش دراويش، از ديگر مراسم ويژه اين روستاست. مردم روستا به ويژه جوانان در اوقات فراغت به اجراي انواع بازي‏هاي محلي و بومي مي‏پردازند. مهم‏ترين اين بازي‏ها گرزان، چوله‏باني سرکي و قيل و بردان مي‏باشند.از مهم‏ترين صنايع دستي و هنري مردم به ويژه زنان روستا مي‏توان به جاجيم‏بافي، موج‏بافي، گيوه‏بافي و توپدوزي اشاره داشت.از رايج‏ترين آلات موسيقي مردم روستا شمشال است که در مراسم عروسي، عزا و مراسم عرفاني نواخته مي‏شود. برخي رقص‏هاي محلي نيز در روستا رايج است که معروف‏ترين آن‏ها هل پرکه نام دارد و در آن، زنان و مردان فاميل دست در دست يکديگر مي‏رقصند.

پوشاک محلي مردان روستاي شمشير شامل چوخه (نيم تنه ابريشمي يا پنبه‏اي)، جافي (نوعي شلوار)، ملکي (نيم تنه‏اي بدون يقه)، لفکه سوراني (نوعي پيراهن با آستين)، شال، دستار، فرنجي (پوشش نمدين)، کوله بال (پوشش ويژه چوپانان) و پاپوش (نوعي گيوه) استفاده مي‏کنند.
لباس زنان نيز از کلاه، کلکه (نوعي کلاه)، کلنجه (نيم تنه گلدار و پولک‏دوزي شده)، قبا (پيراهن بلند، جافي (نوعي شلوار) و شال تشکيل مي‏شود.

از معروف‏ترين غذاهاي محلي روستاي شمشير مي‏توان از کلانه که ترکيبي از نان و پياز با روغن يا کره حيواني است و از کوليره که نوعي شيريني مرکب از آرد ذرت يا گندم، شکر و تخم‏مرغ است، نام برد. قيسي و رون نيز از ديگر انواع غذاهاي بومي روستا هستند.

 

دسترسي: روستاي شمشير در 10 کيلومتري شهر پاوه قرار دارد و به وسيله جاده آسفالت و مناسب قابل دسترسي است.


نظرات:
?
?

اخرين مطالب *ـــــــــــــ*ـــــــــــــ* ئاخه رين نويسه کان